A héten tartott Web 2.0 konferenciáról Richard MacManus tudósított meglehetősen kimerítően, bár kicsit kuszán - nehéz élőben jegyzetelni úgy, hogy annak később is legyen értelme, az elmúlt napok posztjait egy helyről el lehet érni itt. Érdemes végigolvasni, mert egy csomó olyan dolog szerepel arra, ami önmagában nem elég ahhoz, hogy itt meg tudjam osztani, de jó, ha beépülnek az ember világképébe. Azért pár dolog a konferenciáról, teljesen szubjektív és rendezetlen válogatásban, nem feltétlenül újdonságok, max a megfogalmazásuk (nekem):
- A világban több a mobiltelefonáló, mint az internetező (Japánban az arány majdnem négyszeres - egyébként itthon is), viszont szélessáv kell ahhoz, hogy jó bevételeket lehessen tartalomból generálni. Ebből az következik, hogy amikor a szélessáv találkozik a mobileszközökkel, akkor lesz majd egy szép fellendülés - 2009 előtt viszont ez nem várható, akkor lesz majd ütős 3G (akárhogyis hívják majd akkor).
- Ez, ami most van, még nem az új boom, hanem csak boom-let, azaz fellendüléske vagy konjunktúrácska. Az igazi boomnak ez még csak az előszele, bár a Yahoo! upcoming.org-felvásárlása jelezheti már ennek az utóbbinak a kezdetét (nem derült ki, hogy miért pont ez).
- Az igazi fellendülés vs buborék dolgot egyébként egyelőre nehéz megítélni, a felvásárlások beindultak, dominó-elv, de még nem tiszta, hogy stratégiaiak-e vagy csak senki nem akar kimaradni.
- Az internet első tíz éve csak bemelegítés volt (ez tetszik).
- Az eyeball helyett az engagement kerül előtérbe a hirdetéseknél, a metrics továbbra is fontos (tehát kellenek ezentúl mérőszámok, csak máshogy kell számolni őket)
- Egyáltalán, a hirdetések meglehetősen kísérleti szakasz elé néznek, ki kell találni, hogy a Long Tail (tehát a dekoncentráció) korában milyen eszközöket lehet sikerre vinni.
- A felhasználók és a profik által generált tartalom aránya és jelentősége nagyon megváltozott az előbbi javára, a Yahoo! mindkettőre épít, és a piacra bízza döntést, melyik lesz az igazán fontos.
- A felhasználók, kiadók és hirdetések ekoszisztémája - mindegyik egyformán fontos célcsoport, mondja a Yahoo!. Meg azt is, hogy ki kell használni, hogy ők állnak a legtöbb lábon: tartalom, keresés, kommunikáció, vásárlás, stb., a többiek egyoldalasabbak. Egyáltalán, egy korszerű médiavállalatnak szüksége van technológiai lábra.
- Az AOL ezentúl igazán AOL-nak hívja magát, nem America Online a cég neve - főleg a kínai és más érzékeny piacok miatt.
- Nagyon jó a startupoknak a környezet, rengetel angyal, VC és vállakozásindító vállakozás van (ez persze az USÁ-ra igaz).
- Sergey Brin óvatosan fogalmazatt a Google Office-szal kapcsolatban, kb. azt mondta, hogy nem feltétlenül kell a régi eszközöket lemásolni az új környezetben, hiszen a lehetőségek jobbra is adottak. Amit ők csinálnak, az független lesz az Office-tól, de persze lehetnek hasonlóságok.
- Ugyancsak Sergey Brin mondta, hogy nagyon sok sikeres Google-termék van, ami nem a menedzsmentből, hanem a mérnökök oldaláról indult. Nesze neked, business plan, product placement meg hasonló bullshitek.
- Két üzleti modell van per pillanat a web2.0-ban: eladni a céget egy idő után vagy környezetérzékeny hirdetésekből pénzt termelni - ez baj, ennél több kell. Éledeznek az új generációs fizetős szolgáltatások is (37signals, JotSpot), de ez még nem nagy üzlet.
- Rengeteg új terméket, együttműködést jelentettek be a Web 2.0 hetére időzítve. Kiváncsi vagyok, vajon hány bejelentést időzítenek a magyar cégek az Internet Hungary idejére.
Utolsó kommentek