Dave Winer szombati posztjával volt tele az összes techblog hétvégén. Ebben Winer a klasszikus netes venture capital reformjának szükségességéről ír - ezzel a résszel általában mindenki egyet is ért. Winer szerint egyrészt az a baj, hogy ma már feleslegesek a közvetítők (middlemen), mert csak felesleges bonyodalmakat jelentenek, egy szolgáltatás fő értékmérői, hitelesítői a felhasználók, nem pedig az üzletemberek, akik agyament elképzeléseikkel csak összezavarják a dolgokat, felesleges dolgokat erőltetnek, nem látják a lényeget, rossz döntéseket hoznak. Erre mindenkinek van példája az első dotkombuktából - még nekem is, így teljesen egyetértek, az internetes sikersztorik sosem üzleti tervvel, hanem egy jó ötlettel és lelkesedéssel kezdődnek. A másik dolog az, hogy ma már sokkal kisebb tőke kell egy szolgáltatás beindításához, így a VC-re nincs is igazán szükség, vagy ha igen, akkor a vállalkozás jóval későbbi életszakaszában.
Ha a felhasználó az értékmérő - márpedig általában egy felvásárlásnál a felhasználók számának függvényében számolják ki a szolgáltatás értékét - akkor a vállakozásoknak direktben hozzájuk kell fordulniuk pénzért. Itt már nincs egyetértés, a Winer által javasolt venture fund elég életszerűtlennek tűnik, szóval arra nincs igazán jó módszer, hogyan lehet a felhasználóktól pénzt gyűjteni. Pedig a kiindulás jó.
Mások - maguk a bloggoló kapitalisták és a többi VC-közeli népség - persze azt mondják, hogy továbbra is szükség van a VC-re, de azt ők is elismerik, hogy szerepe változik, és még az útkeresés zajlik. Mark Evans pl. azt írja, hogy ezentúl kisebbek lesznek a befeketetések (1-5m dollárt nevez kicsinek), viszont ezért cserébe nem 30, hanem 5 százalékos részesedést szerezhet a tőke a cégekben. Ebből következően egy VC sokkal több cégben fog részt venni, mint eddig. (És a végén eljutunk oda, hogy a szolgáltatásoknál is long tailről beszélünk, hehe, bár azt hiszem, ezen már túl is vagyunk.) Rick Segal többek között azt fejtegeti, hogy a VC szerepe úgy változik meg, hogy a pénzen kívül más szolgáltatásokat ad a startupnak (HR, networking, biznisz tapasztalat, etc.). Ezt spilázza túl Scoble is némileg parodisztikusra sikerült posztjában (hirdetés, forgalom (Google Juice, iroda, satöbbi).
(Boldog ország az, ahol ennyit képesek azon vitatkozni, hogy az a rengeteg pénz hogyan jusson el a startupokig, meg egyáltalán, nem is kell, tartsák meg maguknak.)
Utolsó kommentek