Jason Calacanis
megint okosakat ír, ezúttal az öt nagy játékos (a Yahoo, a
SkyNet Google, a Microsoft, az AOL és a Fox) napokban tett, némileg hangsúlyváltó bejelentéseiről. Ezek röviden a következők voltak:
- a Yahoo comingoutolt, azaz most már deklaráltan csap bele egyre több original content előállításába, szóval még inkább előtérbe kerül a content
- valamivel meglepőbb az a mai bejelentés, hogy a Google is erre mozdul, pontosabban a videóbizniszben próbálkozik, a Google Video az UPN múlt héten indult,nagyon sikeres Chris Rock-showját streameli (ami mellesleg szerintem a Flash egyetlen értelmes elképzelhető felhasználása, tudniillik a platformfüggetlen videólejátszás, de ez most mindegy)
- a Microsoft - szintén ma - bejelentette az MSN adCenter illetve az MSN Keywords szolgáltatásokat - mondjuk ez erősen várható lépés volt, a Google AdSense illetve AdWords szolgáltatása régóta piacvezető, a Microsoft maga is a Yahoo hasonló rendszerét volt kénytelen használni eddig, itt bevétel van, lépni kell
Természetesen egy csomó konvergencia és káosz van a mozgásokban, de ha a köd eloszlik, azt látjuk hogy:
- a Google és a Microsoft egyelőre dominánsan szolgálatatáscentrikus, és az is marad, így jobb, semlegesebb pozícióban tudnak együttműködni a nagy tartalomgyárakkal (médiacégekkel) - egyáltalán, ha valaki túl sok lábon áll, minden potenciális partner versenytársat lát benne
- a Yahoo viszont egyensúlyoz (vagy csak nem tud dönteni), a szolgáltatások és a tartalom frontján is keményen küzd
- míg a nagy szolgáltatásproviderek csak óvatosan nyúlnak a tartalomhoz, addig a második vonalbeli, hagyományosan tartalomközpontú cégek (Fox, CNET) bátran merészkednek idegen vízekre, azaz szolgáltatásokat ők is fejlesztenek
- a Microsoft egyértelműen feladni látszik az elmúlt években megszerzett kontentpozícióit - a nagy ellenfél a Google, arra akar hasonlítani
- a Google közben finoman kacérkodik és kikirándulgat a tartalom felé, de ez egyelőre nem igazi akarat - az AOL-ra most éppen pályázik ugyan, de az elsősorban internetszolgáltató, egyébként is inkább üzleti szempontok miatt érdeklődik, rossz lenne, ha a Microsoft venné meg, hiszen az AOL fő partnere most a Google
Calacanis arra jut, hogy még mindig a tartalom a király - a szolgáltatásoknak szükségük van a tartalomra, hiszen azt használják, keresik, rendezik, licenszelik, etc. - sőt, emiatt sokkal jobb pozícióban van, mint a 2000-ig tartó dotkom-érában, amikor még nem voltak a tartalom fölé épülő, azzal táplálkozó szolgáltatóóriások. És hogy ez az egész körmagyar tulajdonképpen tök izgi.
Utolsó kommentek