we, the media
# 2006.04.23. 12:54 sztahanov
9 komment · 1 trackback
# 2006.04.21. 17:11 sztahanov
3 komment
# 2006.04.21. 14:11 sztahanov
Elolvashatatlan mennyiségű posztot írtak az elmúlt két napban a Digg-botrányról, ezeket olvassa el, akit érdekel, én itt csak a tanulságon röcögnék egy kicsit.
Egy mondatban összefoglalva arról van szó, hogy a magát szerkesztői kontroll nélküli, a közösség erejét kihasználó szájtnak ikonizáló Diggről kiderült, hogy manipulálják az eredményeket (ezen persze lehet vitatkozni, de számomra teljesen egyértelmű), mire a Digg újabb manipulációkkal próbálta elejét venni annak, hogy ez a hír rajta keresztül terjedjen.
De persze nem sikerült. A web kettő nem az információ kontrolljáról, hanem éppen annak kontrollhatatlanságáról szól. Ha valamit be akarsz söpörni a szőnyeg alá - nem fog menni, ezer másik helyen fogja felütni a fejét. Jobb taktika kiállni és beszélni róla mielőbb, mert úgysem lehet megállítani az információ terjedését. Erről szól a Digg és pont ez az a tulajdonság, ami saját magát orrbavágta most, jó erősen.
1 komment
Címkék: kommuna cenzor digg
# 2006.04.21. 13:28 sztahanov
Joan Miró spanyol szürrealista festő születésnapja alkalmából a Google tegnap ezzel a doodle-lal nyitott, de aztán az agyatlan parasztok Miró-örökösök rinyálni kezdtek, így leszedték. Gratulálok.
A Valleywag szerint a Google-nak épp elég ügyvédje van ahhoz, hogy szembeszálljon az ilyen pofátlan fenyegetéseknek (elég nyilvánvaló, hogy a Miró stílusában elkészített logo nem sért semmilyen szerzői jogot, egyébként meg tisztelgés, nem pénzt keresnek vele, azt max a Miró-család keres azzal, ha ingyen népszerűsítik a festőt), de nem tették meg. Megint jól felidegesíttem magam.
6 komment
Címkék: google copyfight cenzor
# 2006.04.21. 13:12 sztahanov
Újra 400 dollár fölött a Google, mivel 60%-kal nőtt a profitja a tavalyi Q1 óta (igazából többel, de változtak a játékszabályok). Az előző negyedévhez képest nem nőtt sokkal, csak most kevesebbet vártak. Bah. Nem fogok tőzsdézni.
1 komment · 8 trackback
Címkék: biznisz google
# 2006.04.21. 12:53 sztahanov
Szólj hozzá!
# 2006.04.21. 12:23 sztahanov
Még mindig Opera 9, segítség! Átállítottam a normal font size-t Arial 12-re a gyári Times Roman 16-ről, hogy a feedeket tudjam olvasni. De ettől jóformán minden szájt kisebb betűkkel jelenik meg (Author mode pedig, esküszöm). Mit rontottam el? Ez eddig ment jól.
13 komment
# 2006.04.21. 01:44 sztahanov
Oké, tehát felraktam a kilences Operát. Azután elkezdtem keresni, hogy mi az új benne. Háát.
Első, második és harmadik blikkre is teljesen ugyanúgy néz ki és ugyanúgy viselkedik, mint a régi.
Az Operát főleg feedolvasásra használom, így nem meglepő, hogy ebben a részben egyetlen bitet sem fejlesztettek. Pedig lenne mit, az Opera legbosszantóbb tulajdonsága, nevezetesen hogy nem lehet a feedeket csoportosítani, majd kiszúrja az ember szemét. De nem.
De nézzük az újdonságokat, már amiket ők annak tartanak.
-
BitTorrent - még nem jöttem rá, hogy miért használnék Operát a bevált (bejáratott) Azureus helyett. Egyáltalán, táblázatkezelőt is rakhattak volna bele ennyi erőből. Gyűlölöm, amikor egy böngésző a házi feladatokat (feedek!) nem tudja, de közben olyan dolgokban vitézkedik, amik teljesen feleslegesek.
-
Widgets - dettó, bár ezzel legalább tíz percig elszórakoztam, mert legalább szép. Viszont ahhoz, hogy hasznos legyen, sokkal több Widget kellene, mint ami most elérhető. Talán majd egyszer.
-
Content blocker - át van definiálva a jobbmenü az Operámban, ezzel az upgrade nem tudott megbírkózni, maradt az átdefiniált menü, az új dolgok, mint pl. a Content blocker, nem kerültek bele. Király.
-
Improved rich text editing - jó lenne, ha a blog.hu fckeditora működne Opera 9 alatt, és most már elvileg tudna is, csakhogy ehhez az Opera tudása kevés, az fckeditor van olyan okos, hogy tudja, Operán meg sem szabad próbálnia elindulni. Új verzió (ami tudja, hogy kilences Operán el lehet indulni) pedig egyelőre nincs, kedvem hekkelgetni nem sok van.
-
Thumbnail tab preview - na ez tök jó lenne, ha lehetne állítani a thumbnail méretét. De nem lehet, így ez is használhatatlan.
-
Site-specific preferences - hát lehet, hogy egyszer a büdös életben ez még jól fog jönni, egyelőre nem tudok életszerű helyzetet elképzelni hozzá.
Idegesített egy sort azzal, hogy Flash plugint akart installáltatni egy csomó oldalon, aztán amikor installáltam, akkor szemre nem történt semmit és legközelebb megint akarta - hagytam a csudába.
Annak, aki kizárólag Operát használ - ha létezik ilyen ember, aki képes egyetlen bmgészővel megélni - lehet, hogy a design mód meg a többi motorjavítás - ami az Operát a korszerű böngészők szintjére hivatott felhozni - hasznos meg szép, ők örülhetnek. Én nem annyira, ez maximum 8.6, nem 9.
38 komment
Címkék: software opera
# 2006.04.20. 20:29 sztahanov
5 komment
# 2006.04.20. 19:34 sztahanov
1 komment
# 2006.04.20. 17:50 sztahanov
Alan Meckler blogszkeptikus és Jason Calacanis blogcsászár vitázik a Wall Street Journal hasábjain arról, lehet-e blogokból pénzt csinálni. (Mindketten kaszáltak tavaly blogokból, de másképp: Meckler (JupiterMedia CEO és főrészvényes) 43 millióért szabadult meg a ClickZ hálózattól (nemcsak blogok), Calacanis viszont 25 millióért magával együtt adta el az AOL-nak hálózatát, a Weblogs Inc.-et.)
Alan Meckler kb. azt hajtogatja, hogy a bloggerek 99.999%-a sosem fog pénzt keresni blogjával. Ha valamivel pénzt lehet csinálni, az a bloghálózatok felépítése a megfelelő blogok okos kiválaszásával és együttmenedzselésével. Ez egy működő üzleti modell - de nem lehet akárhányszor megismételni a sikert. Calacanis szerint viszont bárki, aki komolyan gondolja, képes olyan blogot csinálni, amiből meg tud élni egyszerű bulk hirdetések (AdSense és társai) segítségével anélkül, hogy sokszereplős üzletet építene maga köré (érdekes számok: Calacanis 3-10 dolláros bevételt becsül 1000 látogatónként, azaz napi 10 ezer látogatóval 5-15 ezer dollár között lehet kaszálni). A long tail bevételtermelő képessége még messze kihasználatlan, de ez a következő években változni fog, mivel egyre nő az internetes hirdetési piac, ugyanakkor a nagy szájtok már erősen túlterheltek (mármint hirdetési szempontból) - így Calacanis.
Túlságosan meglepő dolgok nem derülnek ki, mégis mindenki kötelességének érzi, hogy mgemlékezzen róla, én is :-). Stephen Boyd és Jeremy Wright egyaránt 20 ezerre becsüli azoknak a blogoknak a számát, amikben a forgalom illetve a blogoszférában elfoglalt hely alapján van komoly pénztermelő potenciál. Glenn Fleishman egyenesen elárulja, mi kell ahhoz, hogy pénzt keressünk blogunkkal, juhé:
It requires a combination of obsession, reporting skills and/or a good turn of phrase, an audience willing to read obsessively, enough of an audience in a segment, and advertising dollars that target that audience.
Ebben sincs sok újdonság, mint ahogy abban sem, hogy nem a hirdetés az egyetlen bevétel egy blogban:
A number of others (like Thomas Hawk and Hugh MacLeod) jump in to point out that for many of us, blogging is a way to flog our personal brands (Hugh says "microbrands") or position ourselves as experts to get consulting gigs, or sell books.
Bár ezt Dave Winer persze frappánsabban fogalmazza meg:
A person with a blog is analogous to a source in the old publishing world. Sources don't get paid directly, but we do get paid indirectly.
Egyébként meg nem pénzért kell blogolni, vonja le a következtetést Om Malik, hanem azért, hogy megmutassuk magunkat. Ja.
2 komment · 1 trackback
Címkék: biznisz blogok
# 2006.04.20. 10:21 sztahanov
1 komment
# 2006.04.20. 10:01 sztahanov
A modern társadalomban egyetlen terület maradt, ahol elfogadott az egyén szabadságjogainak korlátozása (a bűnözést most tegyük félre), ez pedig a szülők korlátozó joga saját gyerekeikkel kapcsolatban. Ezt a konvenciót ássa alá a MySpaces (persze, az egész internet, de azon belül a legnagyobb bomlasztó gombóc a MySpaces), és ez ellen az aláásás ellen indult össztűz az elmúlt hónapokban, szoftverek, monitorozószervek, 'How to be a smarter Big Brother' típusú felvilágosítás szülőknek, etc.
Nem lep meg, hogy az Icerocket új, MySpacesre szűrő keresőfülét Mark Cuban kimondottan szülőknek ajánlja. Az első kommentet muszáj beidéznem:
Cool! I will look into that! I have a 14-year-old son, and what I do is I make sure that he does not have a computer in his room? Instead, if he wants to do any research over the net, he may do that in my office knowing that people may be looking over his shoulder! So far, I have not seen anything that may be out of the ordinary while he is correponding with his friend using myspace.com. Also, I’m a geek, so in my house...I have installed remote monitoring tools, like PC-Anywhere that I can use inside the house to monitor all computers from one place. Of course, I did let my son know that I may be watching him using a remote monitoring tool while he is searching. I can even take control of his monitor anytime I wish to stop him from using or abusing his search objectives! LOL!
Esetleg Kínából lehetne tapasztalatokat szerezni, úgy hallottam, ők szűrésben elég jók.
1 komment
Címkék: szocio trendek privacy
# 2006.04.20. 09:31 sztahanov
Szólj hozzá! · 2 trackback
# 2006.04.19. 10:17 sztahanov
3 komment
# 2006.04.19. 09:16 sztahanov
Izrael félmilliós ultraortodox közössége saját mobiltípust harcolt kimagának, olyat, ami nem ütközik a szigorú szabályokkal. Az alapdilemma az volt, hogy a mobiltelefon hasznos ugyan, ugyanakkor a korszerű példányok mindenféle közösségromboló tevékenységekre adnak lehetőséget, mint pl. pucér nők háttérképként történő letöltése, sőt, internetezés, neadjisten kapcsolattartás az ellenkező nemmel, brr!
Ezért aztán még 2004 végén rabbitanács alakult, hogy össszhangot teremtsen az igények és a veszélyek között. Az eredmény egy lebutított telefon specifikációja lett, amivel csak telefonálni lehet (szerintem a rabbik nem gondolták át elég alaposan a dolgot, hiszen már a szabad telefonálás is az egészségtelen szabadság kategóriába tartozik), nincsen rajta se sms, se internet, se kamera, ráadásul rengeteg (veszélyes!) szám blokkolva van.
Mivel a kapott speckó nem nagyon hasonlított egyik, a piacon kapható mobilra sem - eleve kamera nélküli telefont kapni kihívás - a rabbik egy ügyvéden keresztül körbejárták az izraeli mobilszolgáltatókat, ki gyártana nekik megfelelő telefont. Végül a legkisebb, a Mirs (Motorola Israel) csinálta meg a kósermobilt, és tavaly nyárra már 20,000 darabot sikerült is értékesíteni, persze a piac jóval nagyobb, mintegy 180,000 potenciális ultraortodox telefonhasználó ügyfél van Izraelben. (Azóta persze több más gyártó is beszállt.) A telefont a rabbik pecsétjével árusítják (attól kóser).
A Mirs távlati tervei között van természetesen az amerikai ultraortodoxok ellátása, illetve az sem meglepő, hogy különböző arab közösségek is érdeklődnek, a hasonló szabályok miatt.
(Ez a hír nem vicc, annak ellenére, hogy a legtöbb helyen április elsején jelent meg - a WSJ március 27-én, az AP március 31-én hozta (a Mirs héber nyelvű honlapjához nem vagyok elég kóser). Ha valaki máshogy tudja, ossza már meg, thx.)
5 komment
Címkék: biznisz szocio marketing mobil
# 2006.04.18. 10:05 sztahanov
Egy csomó érdekes adat a Technorati szokásos negyedéves jelentésében (Tudta, hogy egy 4 mérföldes csőrendszer van a hasában?), de ez mind nem érdekes, kivéve azt az egyet, hogy - szabózé jóslatának némileg ellentmondva - a blogoszféra tágulási sebessége három és fél éve változatlan, tartja a kb. félévenkénti duplázódást. Valaki mutassa meg ezt a statisztikát pl. Simó Györgynek, aki olyat bírt nyilatkozni a mostani Narancsban, mint pl:
A blog egyes vonatkozásaiban messze túl van értékelve.
...
A blog ... fellazítja a rendet, megkérdőjelez szinte mindent. De ezt iszonyatos áron teszi. Söréttel lő. Száz blog szed szét minden újsághírt egy pillanat alatt, de a százból kilencvenöt matt hülyeségeket ír. És az embereknek megmarad az igénye a rendszerezett, rendes, rendezett információra.
Simó Gyuri okos fiú, bár nyilván elfoglalt, nincs ideje ilyen szamárságokkal foglalkozni, mint a brogoszféra. De biztos van ott valami tanácsadói team vagy mi, akik elmondhatnák neki, hogy is működik ez az egész.
Utolsó kommentek