Utolsó kommentek

Friss topixok

  • sztahanov: www.physorg.com/news/2011-07-ge-gb-holographic-disc-writer.html (2011.07.22. 23:51) 300 gigás DVD
  • sztahanov: @sajt: teszt (2011.01.25. 12:19) Web 2.0 Symposium live
  • xéni: sziasztok (2010.03.20. 20:07) Meebo - multi protokoll IM kliens 2.0
  • Nyaligátor: @litemininyuszikaa: És még a reagálás és a szín is azonos :) (2009.10.09. 17:12) Life on Vista
  • szöszkehölgy: Azért a wc papír feltalálása még síkra szállhat, hiszen a gugli olyan alapvető, mint az eü. papír. (2009.09.29. 13:34) Brékin

sztahanov

sokat túlórázik
későn vacsorázik

Tagek

1.0 (1) afrika (2) aggregátor (1) apple (7) béta (1) beta (3) biznisz (77) biztonságos (8) blog (40) blogok (123) blogtech (21) blogter (1) böngészők (29) budapest (1) celeb (1) cenzor (5) copyfight (25) csajok (1) dev (11) digg (3) dizájn (9) énblog (64) ergonómia (2) eudora (1) firefox (3) flash (1) fotó (1) fun (74) gawker (3) geek (17) gizmó (22) gmail (1) google (67) hetedhét (2) hw (3) index (4) keresők (47) kína (3) kommuna (28) kommunikáció (1) konzol (9) lifehack (2) linkblog (10) linkter (1) linux (6) mac (41) marketing (49) média (92) microsoft (30) mini (1) mobil (19) muzak (4) new york (1) nörd (26) notebook (1) open (2) opera (3) origo (1) pim (1) politika (4) pr (2) privacy (1) rant (8) rss (6) social (1) software (15) spam (9) szex (1) szocio (13) tagek (1) tech (40) torkosborz (16) trendek (91) ui (32) ultimate (11) vas (5) végtelen (1) vista (1) web2.0 (82) wiki (5) win (1) windows (12) wiw (3) yahoo! (12)

Feed

# 2006.03.25. 19:22 sztahanov

Kipróbáltam végre a Riyát, mit kipróbáltam, elcsesztem vele a mai nap nagy részét. De kezdjük az elején, ugye pár napja már kifejeztem kételyemet egy ilyen rendszer működhetőségével kapcsolatban, de persze érdekelt a dolog, hogy akkor mégis mi van. A tesztről szerencsére csak azokat a részeket kell megírnom, amiket Hírbehozó nem koverolt itt és itt, ami azért könnyebbség.

A tesztmódszer az volt, hogy feltöltöttem egymás után 6 albumot, mindegyik arcot pontosan beazonosítottam, és utána megnéztem, hogy a következő albumból a Riya mit ismert fel magától, azután azt az albumot is végigpontosítottam, és így tovább. A hat albumban összesen 10+31+57+23+71+81, azaz több, mint 250 kép volt. Mindegyik képen 1 vagy több személy szerepelt, voltak nagyon gyakoriak (>50) és kevésbé gyakoriak, összesen kb. 15 ember.

Az első dolog - és ennek még semmi köze a képfelismeréshez - az, hogy a Riya felhasználói felülete borzalmas. Ez két dolgot jelent: nagyon nehézkes egy csomó gyakori, ismétlődő művelet elvégzése (pl. arc azonosítása után általában kapunk egy dialógust, amit mindig nem válasszal csukunk be, egy idő után ez elég dühítő munkalassítás tud lenni) illetve a fontosabb: a felület mindent megpróbál, hogy összezavarjon bennünket. Nem vagyok egy mai csirke, láttam már weben varjút, de a Riyában sose voltam képes magabiztosan hinni abban, hogy most éppen melyik fázisában vagyok melyik műveletnek. Lehetőség szerint próbáltam mindent sorban csinálni, egyenként végigmenni a képeken, a Riya viszont állandóan megpróbált kizökkenterni ebből és kerülőutakra vinni. Oké, mondjuk, hogy béta, és ez még változhat.

Ami az arcfelismerést illeti, először a jó hír: a Riya nagyon nagy biztonsággal képes kideríteni, hogy egy képen hol vannak arcok (ezek köré téglalapot rajzol). (Ezt a képet tényleg csak merő rosszindulatból tettem be ide, a majd 300 képből csak 2-3 képnél hibázott ekkorát, de hát ez a különbség az analóg és a digitális intelligencia között, utóbbi ha hibázik, akkor legalább nagyot.) A rossz hír viszont az, hogy teljesen képtelen a bejelölt arcokat felismerni.

Miután az egyes albumokat felvittem, persze soha nem voltam benne biztos, hogy mit kell csinálni ahhoz, hogy a Riya megpróbálja felismerni a képeket - természetesen az addig beazonosított képek ismeretében. Minden album összes képén végigmentem és beazonosítottam őket - a Riya sajnos előre egyikről sem mondta meg, hogy szerinte ki lehet a képen (5-600 arc volt összesen).

Az egyetlen intelligenciára utaló jelet az utolsó album feltöltése után találtam, a Bulk training opció alatt, ahol a Riya elvileg megmutatja, hogy a szerinte összetartozó arcok kik. Bár nagyon sok összetartozó arc volt az utolsó batchben, összesen hat párat volt képes azonosítani a 80 képből, ebből két pár tényleg ugyanaz a személy volt (az egyik bajszos, a másik is eltéveszthetetlenül karakteres), három rossz párt azonosított, a hatodik pár pedig a képen látható.

Nem kell hamut hintenem a fejemre, a Riya humbug, nem képes felismerni az arcokat, legfeljebb tízből egyszer, véletlenül, vak tyúk is talál szemet alapon. Higgyetek nekem, nem is lesz ilyen technológia a következő tíz évben (pedig a filmekben nagyon király módon működik már évtizedek óta). Parasztvakítás az egész.

Update: bocs, kimaradt a lényeg: azért az arcfelismerés nélkül a Flickr ennél 100-szor jobb.

Címkék: web2.0 kommuna tech ui

A bejegyzés trackback címe:

https://sztahanov.blog.hu/api/trackback/id/tr827942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bártházi András · http://barthazi.hu 2006.03.25. 22:42:51

Pedig akár még mehetne is, láttam már nagyon durva dolgokat az arcképfelismerés terén. De azért, hát nem tudom. Szerintem sem fog ez működni jól még egy ideig.

"We've had a wee glitch today with the face recognition engine (if you are experiencing poor results, this is why - if not, cool!). It should be back to normal soon." - a blogból.

tbs 2006.03.26. 11:01:30

Nagytestvér: ha arcfelismerőt fejlesztenék, akkor hamar kitaláltam volna egy hasonló módszert a "példaképek" minimális munkával való begyűjtésére...

sztahanov · http://szevasztok.blog.hu 2006.03.26. 12:38:55

"We've had a wee glitch" - a nagy érdeklődéstől annyira meghatódott a motor, hogy könnyes lett a szeme, ezért nem tudott jól felismerni, alig látott.
süti beállítások módosítása