Utolsó kommentek

Friss topixok

  • sztahanov: www.physorg.com/news/2011-07-ge-gb-holographic-disc-writer.html (2011.07.22. 23:51) 300 gigás DVD
  • sztahanov: @sajt: teszt (2011.01.25. 12:19) Web 2.0 Symposium live
  • xéni: sziasztok (2010.03.20. 20:07) Meebo - multi protokoll IM kliens 2.0
  • Nyaligátor: @litemininyuszikaa: És még a reagálás és a szín is azonos :) (2009.10.09. 17:12) Life on Vista
  • szöszkehölgy: Azért a wc papír feltalálása még síkra szállhat, hiszen a gugli olyan alapvető, mint az eü. papír. (2009.09.29. 13:34) Brékin

sztahanov

sokat túlórázik
későn vacsorázik

Tagek

1.0 (1) afrika (2) aggregátor (1) apple (7) béta (1) beta (3) biznisz (77) biztonságos (8) blog (40) blogok (123) blogtech (21) blogter (1) böngészők (29) budapest (1) celeb (1) cenzor (5) copyfight (25) csajok (1) dev (11) digg (3) dizájn (9) énblog (64) ergonómia (2) eudora (1) firefox (3) flash (1) fotó (1) fun (74) gawker (3) geek (17) gizmó (22) gmail (1) google (67) hetedhét (2) hw (3) index (4) keresők (47) kína (3) kommuna (28) kommunikáció (1) konzol (9) lifehack (2) linkblog (10) linkter (1) linux (6) mac (41) marketing (49) média (92) microsoft (30) mini (1) mobil (19) muzak (4) new york (1) nörd (26) notebook (1) open (2) opera (3) origo (1) pim (1) politika (4) pr (2) privacy (1) rant (8) rss (6) social (1) software (15) spam (9) szex (1) szocio (13) tagek (1) tech (40) torkosborz (16) trendek (91) ui (32) ultimate (11) vas (5) végtelen (1) vista (1) web2.0 (82) wiki (5) win (1) windows (12) wiw (3) yahoo! (12)

Feed

# 2005.11.27. 04:28 sztahanov

A New york Times cikket közöl a blogoszférába áramló hirdetési pénzekről, ami (mármint a cikk és a téma is) több dolog miatt érdekes.

Az első fontos dolog: ez az első nyilvánosságra hozott adat arról, mekkora összeg áramlik a vállalatoktól a bloggerek felé: 50-100 millió dollár az idei becslés. Az adat Charlene Li-től származik (Forrester Research), akinek hiszek, mivel van blogja (nem ám, igazából azért hiszek neki, mert süt az okosság abból, ahogyan ír).

Az nem annyira hír, de fontos, hogy a vállalatok már érzik, jelen kell lenniük a blogoszférában is. (Vagy ha valakinek hír, akkor tessék.) És persze a másik oldal: a bloggerek egy-két éve kezdik pedzegetni, hogyan tudnának reklámbevételeket termelni blogjukkal.

A blogos hirdetések pionírkorszakának tekinthető idei évben az autós hirdetések tűnnek nagyon sikeresnek és hatékonynak blogokon, több sikersztori is van (ezekről sajnos lusta voltam írni az elmúlt két hónapban). Összvolumenben természetesen a bulk hirdetéseké (AdSense, Chitika, etc.) az oroszlánrész.

És akkor a kínzó kérdés: megőrizhető-e a blogok függetlensége? Vagy saját gyeremeke (a hirdetés) fogja felfalni azt? Ez egy ördögi kör, a blogokon ugyanis azért hirdetnek, mert az emberek bíznak a blogokban, az emberek viszont azért bíznak a blogokban, mert azok függetlenek. Na most ha hirdetnek egy blogon, akkor a függetlenség - látszatban biztosan - csökkenni fog. (Épp ezért logikusak a bulk hirdetések a blogokon, de most épp az 'igazi' hirdetések előretöréséről van szó.)

Aztán az is ott van, hogy a hagyományos média erősebb szabályozottsága és koncentráltsága lehetővé teszi, hogy ott legyen valamilyen reklámetikai kódexszerűség - elméletben legalábbis, a gyakorlatban láttunk már karón varjút, sőt gyakorlatilag ötpercenként látunk. A blogoknál nincs policy, a bloggerek boldog szabályozatlanságban élnek. Ergo két blogger nem biztos, hogy ugyanúgy fog egy hirdető extra kéréséhez hozzáállni.

Na hát ez az a része a Lostnak, amit nemcsak hogy nem láttunk még, de meg sincs még írva.

(via Steve Rubel)

Címkék: biznisz média blogok marketing

A bejegyzés trackback címe:

https://sztahanov.blog.hu/api/trackback/id/tr11735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Balázs · http://www.szanto.org/balazs/ 2005.11.27. 08:19:59

A kérdés jogos, hadd tegyek két (naív) megjegyzést, meg egy előremutató kijelentést, vagy hogy hííjuk ("forward-looking statement").

i. A Gizmodo-nak, Engadgetnek attól még hiszünk, hogy hirdetések futnak rajtuk. (Most ugorjuk át a filozófiai vitát, hogy blogok-é, meg függetlenek-é. Egyébként a válaszok szvsz: 1. igen, 2. talán/nemigen.)

ii. Hiszek a természetes szelekcióban, a harmadik direkt reklám után ez történik: http://www.usgennet.org/usa/topic/preservation/smithy/images/pg162.jpg Ettől nyiván esik az olvasottság (és nő a content/flame arány). Akkor pedig a hirdető elmegy.

iii. De most komolyan, a legtöbb bloggert soha nem keresi meg hirdető, hogy "te figyelj, itt ez a banner, aztán majd jól dícsérjél." It doesn't scale.

Én háromféle modellt látok a jövőre nézvést, is: a bulk hirdetést, a blogbirodalmat (WIN, Gawker) és a független (!) blogok hálózatát (Deck: Coudal+37 signals+Zeldman/ALA), akik azon túl, hogy nyilván haverok és egymás tisztelői, az olvasó érdekeit tartják szem előtt. Külön tészta a tartalom és a hirdetés, ráadásul megengedhetik maguknak, hogy szelektáljanak.

Uff.

Balázs · http://www.szanto.org/balazs/ 2005.11.27. 08:20:55

sztahanov, bocs a duplázásért. Törlöd az egyiket? Megbolondult a Safari...

eszpee 2005.11.27. 09:14:13

Nem hiszem, hogy a hirdetések összeférhetetlenek lennének a hitelességgel. Hallottam egy hongkongi (ne üssetek, ha nem az) highend audio magazinról, amelyik deklaráltan nem kér semmilyen termékből sem promót, majd ők megveszik és letesztelik. Persze ettől még gondolom (kézben nem fogtam) vannak hirdetéseik: a hangsúly a tartalmak egyértelmű elkülönítésén van szerintem. (Aminek némileg ellentmondanak persze az AdSense blend-in trükkök, de egy törzsolvasót nem lehet hosszú távon megvezetni.)

sztahanov 2005.11.27. 14:55:47

Balázs, levettem, amúgy meg köszönöm a pólót :-)

Ami a hirdetéseket illeti, az általad említett kétféle bloghálózat közötti megkülönböztetést én nem is erőltetném, egyszerűen azt mondanám, hogy ahol bármilyen hálózatba szerveződés van, ott egy picit nagyobb a vesztenivaló, ennek következtében az - esetleg közösségi - önkontroll.

Tehát - természetesen a bulk hirdetéseken túl - a hálózatokba tömörült, webes presztízzsel rendelkező blogok lehetnek az a terep, ahol érdemes hirdetni. (A hálózatok egyébként ziher, hogy valami közös önszabályzást kigründolnak majd.)

(A jövőben a sztahanov az eddiginél kicsit aktívabban fogja trekkelni a témával kapcsolatos híreket.)
süti beállítások módosítása