A New york Times cikket közöl a blogoszférába áramló hirdetési pénzekről, ami (mármint a cikk és a téma is) több dolog miatt érdekes.
Az első fontos dolog: ez az első nyilvánosságra hozott adat arról, mekkora összeg áramlik a vállalatoktól a bloggerek felé: 50-100 millió dollár az idei becslés. Az adat Charlene Li-től származik (Forrester Research), akinek hiszek, mivel van blogja (nem ám, igazából azért hiszek neki, mert süt az okosság abból, ahogyan ír).
Az nem annyira hír, de fontos, hogy a vállalatok már érzik, jelen kell lenniük a blogoszférában is. (Vagy ha valakinek hír, akkor tessék.) És persze a másik oldal: a bloggerek egy-két éve kezdik pedzegetni, hogyan tudnának reklámbevételeket termelni blogjukkal.
A blogos hirdetések pionírkorszakának tekinthető idei évben az autós hirdetések tűnnek nagyon sikeresnek és hatékonynak blogokon, több sikersztori is van (ezekről sajnos lusta voltam írni az elmúlt két hónapban). Összvolumenben természetesen a bulk hirdetéseké (AdSense, Chitika, etc.) az oroszlánrész.
És akkor a kínzó kérdés: megőrizhető-e a blogok függetlensége? Vagy saját gyeremeke (a hirdetés) fogja felfalni azt? Ez egy ördögi kör, a blogokon ugyanis azért hirdetnek, mert az emberek bíznak a blogokban, az emberek viszont azért bíznak a blogokban, mert azok függetlenek. Na most ha hirdetnek egy blogon, akkor a függetlenség - látszatban biztosan - csökkenni fog. (Épp ezért logikusak a bulk hirdetések a blogokon, de most épp az 'igazi' hirdetések előretöréséről van szó.)
Aztán az is ott van, hogy a hagyományos média erősebb szabályozottsága és koncentráltsága lehetővé teszi, hogy ott legyen valamilyen reklámetikai kódexszerűség - elméletben legalábbis, a gyakorlatban láttunk már karón varjút, sőt gyakorlatilag ötpercenként látunk. A blogoknál nincs policy, a bloggerek boldog szabályozatlanságban élnek. Ergo két blogger nem biztos, hogy ugyanúgy fog egy hirdető extra kéréséhez hozzáállni.
Na hát ez az a része a Lostnak, amit nemcsak hogy nem láttunk még, de meg sincs még írva.
(via Steve Rubel)
Utolsó kommentek